Descrição
By understanding the power of images in the reconstruction of memory, activists and leftists took advantage, quite often, of the photo camera as an essential "weapon" to keep barbarism from being forgotten and buried along with the latest military dictatorships in Latin America. Those powerful images, in its strong iconic symbolism, testify to a reality that, framed by the camera's lens, did happen. This is the case in Sebastián Moreno's documentary La ciudad de los photographers (The City of Photographers, 2006), which tries to rescue the essential role that the photographic record had in the director's life and also in the resistance to Pinochet's dictatorship. Nevertheless, there is something in it that slowly configures and breaks the formation of an already defined memory, digging for ambiguities that also pervades the survivors' territory. ||Desde que compreenderam a força da imagem na reconstrução da memória, ativistas e militantes de esquerda se valeram, não poucas vezes, da máquina fotográfica como "arma" essencial para que a barbárie não fosse soterrada durante as últimas ditaduras militares da América Latina. São imagens que, potentes na simbologia icônica que encerram, atestam uma realidade que, enquadrada, aconteceu. Assim é em La ciudad de los fotografos (A cidade dos fotógrafos, 2006), documentário dirigido por Sebastián Moreno, cuja primeira camada busca resgatar o papel essencial que o registro fotográfico teve na vida do diretor e na resistência a Pinochet. No entanto, algo, aos poucos,vai se configurando, fraturando a constituição de uma memória já definida e trazendo à tona as ambiguidades que também permeiam o território dos sobreviventes.