Descrição
The article concerns to the history of cinema, looking into the possibility of understanding intermediality as a historiographic method. It starts with Lúcia Nagib’s propositions about “politics of impurity”, in turn guided by André Bazin’s notion of “impure cinema”, comparing them with the “intermedial phenomena” presented by Irina Rajewsky and the “historiography of methodologies” on films’ intermediality, as proposed by Ágnes Pethö. As a case study, it considers the production of cinema in Pernambuco, with increased interest in the feature Perfumed ball (1996), while also referring other works from the 1990s to nowadays. ||O artigo diz respeito à historiografia do cinema, procurando investigar a possibilidade de compreensão da intermidialidade como método historiográfico. Parte das proposições de Lúcia Nagib sobre “políticas da impureza”, por sua vez pautadas pela noção de “cinema impuro”, de André Bazin, cotejando-as com os “fenômenos intermidiáticos” apresentados por Irina Rajewsky e também com a “historiografia de metodologias” da intermidialidade nos filmes, tal como proposta por Ágnes Pethö. Como estudo de caso, considera a produção do cinema de Pernambuco, com maior interesse no longa metragem Baile perfumado (1996), embora referindo outras obras dos anos 1990 aos dias atuais.