Descrição
This article explores two compilation films, Paris 1900 (Nicole Vedrès, 1946) and Le souvenir d’un avenir (Chris Marker and Yannick Bellon, 2001), with the purpose of making a comparative analysis focusing particularly on the way both films, in approaching the same themes, places their enunciative strategies in the sense of creating in the viewer the sensation of a double layered temporality of the images. The methodology is based on film analysis and discourse analysis. It also employs theories by Bazin, Didi-Huberman, Rancière and works on reemployment of found footage in films.||O artigo aproxima dois filmes de compilação, Paris 1900 (Nicole Vedrès, 1946) e Le souvenir d’un avenir (Chris Marker e Yannick Bellon, 2001), propondo-se a fazer uma análise comparativa a partir da forma como, a fim de tratar de uma mesma temática (tal seja, a guerra enquanto evento traumático e o dever de memória), eles acabam por adotar estratégias enunciativas parecidas, que consistem principalmente em criar um efeito de sentido de dupla temporalidade das imagens, de maneira a congregar presente e futuro diegéticos num único bloco de significação. A metodologia centra-se na análise fílmica, na análise do discurso, além dos pensamentos de Bazin, Didi-Huberman e Rancière, entre outros.