-
THE ART OF READING, TELLING AND RETELLING IN CHILDREN’S LITERATURE||A ARTE DO LER, CONTAR E RECONTAR NA LITERATURA INFANTIL
- Voltar
Metadados
Descrição
This work has by aim to discuss the relationship between reading, telling and retelling as part of the act of telling a story appropriate to the children, as well as to show their differences. In this sense, it was used as method of inquiry exploratory research in order to better understand in which way these three modalities are put together in the children’s storytelling milieu and as procedure it was chosen bibliographical research to establish theoretical basis in order to draw the singular characteristics of each one, so there were selected writers as Cademartori (1980), Zanotto (2003), Ramos (2011) and Sisto (2007), mainly and others that could help in the development of this paper like Garcia (2009), Santos (2014) and Bettelheim (2015). The results showed that indeed the three modalities keep an intrinsic relationship between themselves and that each one has its importance for the personal, social and cognitive development of the children, contributing significantly to the construction of their world as readers. Finally, it was clear that the reading is the first one of the stages in the art of telling, considering that it is through it one can get a first glance about the plot of the story someone had read, and the retelling, therefore, is the last, but not less important, stage of this process because it is in reason of it that the children recall and build a point of view about what they had listened.||Este trabalho tem como objetivo analisar a relação entre o ler, o contar e o recontar como elementos constituintes do ato da contação de histórias direcionadas à criança, bem como evidenciar suas diferenças. Para tanto, fez-se uso da pesquisa exploratória a fim de se compreender melhor a maneira como essas três modalidades se relacionam no ambiente da contação de histórias infantis e procedeu-se por pesquisa bibliográfica como procedimento para o estabelecimento de base teórica a fim de se traçar as características de cada uma, assim foram selecionados autores como Cademartori (1980), Zanotto (2003), Ramos (2011) e Sisto (2007), principalmente, e outros que possam auxiliar no desenvolvimento do artigo como Garcia (2009), Santos (2014) e Bettelheim (2015). Os resultados mostraram que, de fato, as três modalidades supracitadas mantêm uma relação intrínseca entre si e que cada uma possui sua importância para o desenvolvimento pessoal, social e cognitivo da criança, contribuindo significativamente para a construção da sua leitura de mundo. Por fim, ficou evidente que a leitura é a primeira das etapas orientadora da arte do contar, haja vista que é por ela que se toma conhecimento do enredo da história que se pretende expor, e o recontar, portanto, caracteriza-se como a última, mas não menos importante, das etapas desse processo por ser através dele que a criança relembra e forma uma perspectiva daquilo que escutou.
ISSN
1516-5159
Periódico
Autor
Cantuario, Victor Andre Pinheiro | Marques, Fabiana Pereira | da Silva, Marlene Ferreira
Data
28 de novembro de 2019
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/145755 | 10.11606/va.v0i36.145755
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 VICTOR ANDRE PINHEIRO CANTUARIO | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Fonte
Via Atlântica; n. 36 (2019): Conflitos e convergências - vida literária e intelectual em Goa; 305-320 | Via Atlântica; No. 36 (2019): Conflitos e convergências - vida literária e intelectual em Goa; 305-320 | 2317-8086 | 1516-5159
Assuntos
literatura infantil | contação de histórias | criança | memória | children's literatures | storytelling | children | memory
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion