Descrição
The performance-movie and any-space-whatever: reflections on the affection-image in an audiovisual dance biography. This article analyzes the film-performance Holes in the Sky (Evaldo Mocarzel, 2013) with particular emphasis on the construction of the concept of any-space-whatever developed by Gilles Deleuze in his ontology of the cinematographic image. The analysis is focused specifically on excerpts from the film-performance in which the affection-image, in its iconic flashes of movement-image, matches the pure op-signs and son-signs of the time-image in the making of a performative documentary mode. Contributions from Peirce´s semiotics, as well as from theories emerging among researchers on documentary film and audiovisual media are also taken into account.||Este artigo se propõe a analisar o filme-performance Buracos no Céu (Evaldo Mocarzel, 2013) e refletir sobre a construção do conceito de espaço qualquer, desenvolvido por Gilles Deleuze em sua ontologia da imagem cinematográfica. Minha análise se debruça, especificamente, sobre excertos do filme-performance, em que a imagem-afeccão, em seus lampejos icônicos da imagem-movimento, coteja os opsignos e sonsignos puros da imagem-tempo na construção de um modo documental performático. Como aportes para a reflexão pretendida também são consideradas as contribuições da semiótica peirceana, bem como teorias propostas por pesquisadores do cinema documental e das mídias audiovisuais.