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1898: the Beginning of the End for Chinese Religion?||1898: le début de la fin de la religion chinoise?||1898: O início do fim para a religião chinesa?
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Metadados
Descrição
On July 10, 1898, the reformist leader Kang Youwei 康有為 (1858–1927) memorialized the throne proposing that all academies and temples in China, with the exception of those included in registers of state sacrifices (sidian 祀典), be turned into schools. The Guangxu Emperor was so pleased with the proposal that he promulgated an edict (shangyu 上諭) the same day taking over Kang’s phrasing. On three occasions in the following weeks, the editorial in the famous Shanghai daily Shenbao 申報 discussed the edict not as a piece of legislation aiming at facilitating the creation ex nihilo of a nationwide network of public schools, but as the declaration of a religious reform, that is, a change in religious policy that would rid China of temple cults and their specialists, Buddhists, Taoists, and spirit-mediums. This it was, indeed, although both Chinese and Western historiography have so far usually neglected to appreciate the importance of the religious element in the so-called Wuxu reforms (June 11–September 21, 1898) and later modernist policies. This importance, as we will see, can be gauged both in the writings of some of the reformist leaders, and among the populations concerned by the practical consequences.||En 10 de julio de 1898, el líder reformista Kang Youwei 康有為 (1858–1927) envió un memorial al trono proponiendo que todas las academias y templos en China, con la excepción de aquellos incluidos en los registros de sacrificio del estado (sidian 祀典), transformarse en escuelas. El emperador Guangxu estaba tan satisfecho con la propuesta que promulgó un edicto (shangyu 上諭) el mismo día asumiendo las palabras de Kang. En tres ocasiones en las semanas siguientes, el editorial del famoso diario de Shanghai Shenbao 申報 discutió el edicto no como una ley destinada a facilitar la creación ex nihilo de una red nacional de escuelas públicas, sino como la declaración de reforma religiosa, a decir, un cambio en la política religiosa que liberaría a China del culto en los templos y sus expertos, budistas, taoístas y médiums espirituales. De hecho, fue así, aunque tanto la historiografía china como la occidental en general dejaron de apreciar la importancia del elemento religioso en las llamadas reformas de Wuxu (11 de junio al 21 de septiembre de 1898) y en las políticas modernistas posteriores. Esta importancia, como veremos, puede evaluarse tanto en los escritos de algunos de los líderes reformistas como entre las poblaciones preocupadas por sus consecuencias prácticas.||Em 10 de julho de 1898, o líder reformista Kang Youwei 康有為 (1858–1927) enviou um memorial ao trono propondo que todas as academias e templos na China, com exceção daqueles incluídos nos registros de sacrifícios do estado (sidian 祀典), fossem transformados em escolas. O imperador Guangxu ficou tão satisfeito com a proposta que promulgou um edito (shangyu 上諭) no mesmo dia assumindo as palavras de Kang. Em três ocasiões nas semanas seguintes, o editorial do famoso diário de Xangai, o Shenbao 申報 discutiu o edital não como uma lei que visava facilitar a criação ex nihilo de uma rede nacional de escolas públicas, mas como a declaração de uma reforma religiosa, isto é, uma mudança na política religiosa que livraria a China dos cultos nos templos e de seus especialistas, budistas, taoístas e médiuns espirituais. De fato, foi assim, embora tanto a historiografia chinesa quanto a ocidental geralmente tenham negligenciado a apreciação da importância do elemento religioso nas chamadas reformas Wuxu (11 de junho a 21 de setembro de 1898) e nas políticas modernistas posteriores. Essa importância, como veremos, pode ser avaliada tanto nos escritos de alguns dos líderes reformistas quanto entre as populações preocupadas com as suas consequências práticas.
ISSN
1413-3024
Periódico
Autor
Goossaert, Vincent
Data
13 de maio de 2021
Formato
Identificador
https://periodicos.ufjf.br/index.php/locus/article/view/33104 | 10.34019/2594-8296.2021.v27.33104
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2021 Vincent Goossaert | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Locus: History Journal; Vol. 27 No. 1 (2021): Dossier - Visions of Chinese History; 23-60 | Locus: Revista de Historia; Vol. 27 Núm. 1 (2021): Dossier - Visiones de la Historia China; 23-60 | Locus: Revista de História; v. 27 n. 1 (2021): Dossiê - Visões da História Chinesa; 23-60 | 2594-8296 | 1413-3024
Assuntos
Chinese Religion | Qing Dynasty | Religious reforms in China | Shenbao | Religion chinoise | La dynastie Qing | Réformes religieuses en Chine | Shenbao | Religião Chinesa | Dinastia Qing | Reformas religiosas na China | Shenbao
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion