Descrição
This paper discusses the transcription of the sonata in C minor for cistre and continuous bass by Francesco Geminiani (1760) for wire viola, with the objective of investigating critical, analytical and transcriptive parameters essential for its adaptation. It addresses elements that need to be evaluated when changing notational and instrumental mediums such as technique, tonality, tuning, harmony, articulation, ornamentation and dynamics, in the light of primary and secondary sources such as Geminiani (1749-1760), Leite (1764), Sanz ( 1674), Ribeiro (1789), Cardoso (2014), Costa (2012) and Tyler (2011). The results provided contextualizing performances of Geminiani's musical thought in relation to the instrumental practice of that time.||Este artigo discute a adaptação da sonata em dó menor para cistre e baixo contínuo de Francesco Geminiani (1760) para viola de arame, com o objetivo de investigar parâmetros críticos, analíticos e transcritivos fundamentais para tal procedimento. Aborda elementos que necessitam ser avaliados na mudança de meio notacional e instrumental como técnica, tonalidade, afinação, harmonia, articulação, ornamentação e dinâmica, à luz de fontes primárias e secundárias como Geminiani (1749-1760), Leite (1764), Sanz (1674), Ribeiro (1789), Cardoso (2014), Costa (2012) e Tyler (2011). Os resultados propiciaram performances contextualizadoras do pensamento musical de Geminiani em relação à prática instrumental de época.