-
A escrita axiomática como vetor de uma epistemologia do obstáculo e de uma poética composicional própria
- Voltar
Metadados
Descrição
The main idea of this article is to highlight the expressive, critical and communicative potential of an axiomatic musical poetics, which is understood as a discourse based on an obstaclesized language. Such poetics presupposes the manipulation of communicative properties of a specific causality configured in the cognitive limits inherent to the organic intermittency of language. The reflection on this manipulable causality is organized here based on the interlocution with four different approaches to this symbolic arrangement of language as an “obstacle”. They are: (1) Calvino's axiom and “disorder-producing machine”; (2) the aesthetic representation and the potential for conceptual redemption of phenomena in Benjamin's philosophy of language; (3) the cognitive “obstacles” and the interruption of the causal narrative logic in Carola Bauckholt and Stefano Gervasoni; (4) the morphological data as a password to access the formal nexus of compositional discourse, performance and the perspective of critical approach to musical works .||A ideia principal deste artigo é evidenciar o potencial expressivo, crítico e comunicativo de uma poética musical axiomática, esta entendida como um discurso fundado sobre uma linguagem obstacularizada. Tal poética pressupõe a manipulação de propriedades comunicativas de uma causalidade específica configurada nos limites cognitivos inerentes à intermitência orgânica da linguagem. A reflexão sobre esta causalidade manipulável está aqui organizada a partir da interlocução com quatro abordagens distintas deste arranjo simbólico da linguagem enquanto “obstáculo”. São elas: (1) o axioma e a “máquina de produzir desordem” de Italo Calvino, (2) a representação estética e o potencial de redenção conceitual dos fenômenos na filosofia da linguagem de Walter Benjamin; (3) os “obstáculos” cognitivos e a interrupção da lógica narrativa causal em Carola Bauckholt e Stefano Gervasoni, (4) o dado morfológico como senha de acesso ao nexo formal do discurso composicional para a performance e para abordagem crítica das obras musicais
ISSN
1809-9300
Periódico
Autor
Borges, Maryson J. S.
Data
8 de novembro de 2020
Formato
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Maryson Borges
Fonte
Claves; v. 2020 n. 1 (2020): 2020.1 | 1983-3709
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion