Descrição
The purpose of this article is to present the painting A Negra, by Tarsila do Amaral, by following its participation in exhibitions and citations in the art criticism, since its creation in 1923, until its acquisition by the former Museum of Modern Art of São Paulo (MAM), in 1951. Since 1963, this artwork belongs to the Brazilian modern art collection of the Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo, and it is considered as one of the most significant paintings of the Brazilian modernist movement in the museum, alongside with the well known E.F.C.B. and A Boba, by Anita Malfatti. This research also aims to analyze how the painting was received by its contemporaries, through the many texts published at the time.||
A proposta deste artigo é percorrer a trajetória da obra A Negra, de Tarsila do Amaral, via exposições e crítica de arte, desde sua criação, em 1923, até o momento em que foi adquirida pelo Museu de Arte Moderna de São Paulo, em 1951. A obra se encontra desde 1963 no acervo do Museu de Arte Contemporânea da USP, tendo em vista a doação do acervo daquele museu para a universidade. Essa pintura é uma das mais significativas do acervo de arte moderna brasileira do museu, ao lado das conhecidas E.F.C.B. e A Boba, de Anita Malfatti. Um dos objetivos dessa investigação é verificar como foi recebida por seus contemporâneos, dentre o conjunto da produção da artista, através de textos críticos publicados à época.