-
A poetic of silence: trauma, representation and language in Escape from Death, by Paul Celan||Uma poética do silêncio: trauma, representação e linguagem em “Fuga da morte”, de Paul Celan
- Voltar
Metadados
Descrição
http://dx.doi.org/10.5007/2175-7917.2014v19n2p107Paul Celan’s poem Escape from death presents situations lived by himself in a Nazi concentration camp, which inserts the poem in the context of the literature of testimony; it is a poem fulfilled with high amount of drama, in which content and structure combine to offer a dense reading, loaded with meaning. One can see, in the poem, that silence dominates the scenery, expressing, through the many gaps left by a fragmentary language, what is difficult for the poet to express, the feelings which are impossible to talk about, what leads the reader to an astonishing feeling, making contact with the meaning only through stages and amid the gaps. This article approaches the poem starting from concepts related to Literature of testimony and the impossibility of representing the real (Roland Barthes); in what concern the formal aspects, beside the Bakhtin’s ideas about polyphony, and Barros and Fiorin’s studies about dialogism, polyphony and interdiscursivity; furthermore, starting from the musical concept of escape, as suggested by the title of the poem and highlighted in the text, we discuss figurative language – metaphor and metonymy, irony and ellipses, as the author's strategies to face the hesitation between trauma and representation so one have a silence poetic, in which the ellipses and metaphors play an essential role.||No poema Fuga da morte, Paul Celan nos apresenta situações vivenciadas por ele mesmo em um campo de concentração nazista, o que insere o poema no contexto da Literatura de testemunho; trata-se de um poema imbuído de alta carga dramática, no qual conteúdo e forma aliam-se para oferecer uma leitura densa, carregada de significado. Pode-se perceber, no poema, que o silêncio comanda a cena, exprimindo, por meio das diversas lacunas deixadas por uma linguagem fragmentada, aquilo que é difícil para o poeta exprimir, o que é indizível, o que leva o leitor a um sentimento de estranheza, apossando-se da significação apenas por etapas e por entre as lacunas. Este artigo aborda o poema a partir de conceitos relativos à Literatura de testemunho e a impossibilidade de representar o real (Roland Barthes); no plano formal, além de conceitos de Mikhail Bakhtin e de Barros e Fiorin sobre polifonia, dialogismo e interdiscursividade; além disso, partindo do conceito musical de fuga, conforme sugerido pelo título do poema e evidenciado no texto, é abordada a linguagem figurada – metáforas e metonímias, ironia e elipses, como estratégias do autor para enfrentar a aporia entre trauma e representação, tendo-se assim, uma poética do silêncio, nos quais as elipses e as metáforas adquirem papel fundamental.
ISSN
2175-7917
Periódico
Autor
Torinho, Maria Esther
Data
23 de outubro de 2014
Formato
Identificador
https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2014v19n2p107 | 10.5007/2175-7917.2014v19n2p107
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2014 Maria Esther Torinho
Fonte
Anuário de Literatura; Vol. 19 No. 2 (2014); 107-122 | Anuário de Literatura; v. 19 n. 2 (2014); 107-122 | 2175-7917 | 1414-5235
Assuntos
Paul Celan | Escape from death | Testimony | Representation | Polyphony | Paul Celan | Fuga da morte | Testemunho | Representação | Polifonia
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Artigo avaliado pelos pares