Descrição
Pierre Schaeffer e Jacques Copeau constroem a noção de escuta da intimidade própria da emissão vocal no rádio, em especial na situação da leitura poética ou dramática. Definem assim uma outra forma de escuta, articulada a maneiras bem definidas de uso da voz – diferenciando-a da voz do ator no teatro – e na relação determinante com as características técnico-ambientais do microfone, da transmissão radiofônica e da gravação sonora. Esta pesquisa da poética da voz radiofônica é contemporânea da criação da música concreta por Pierre Schaeffer. Palavras-chave: criação de um outro modo de escuta; escuta da intimidade; a poesia na voz radiofônica; microfone; transmissão radiofônica; gravação sonora|| Pierre Schaeffer and Jacques Copeau build the notion of intimacy listening, proper to the vocal emission in radio, especially in the situation of poetic or dramatic readings. Thus they define a way of listening, linked to a particular use of the voice - differentiating it from the actor’s voice in the theater - and in a determining relationship with the technical and environmental characteristics of the microphone, radio broadcasting and sound recording. This research of the poetics of radiophonic voice is contemporaneous to the creation of concrete music by Pierre Schaeffer. Key-words: the creation of a mode of listening; intimacy listening; the voice of poetry in radio; microphone; radio broadcasting; sound recording.