Descrição
From the analysis of depositions given by Leon Hirszman between 1979 and 1981, this paper investigates the genealogy of the documentary ABC da greve, especially the filmmaker proposal of transforming his film in a dialectical synthesis of the metallurgical strike in 1979 which could serve for inciting the workers to think their own political praxis. Based on the Hirszman's expectation in engaging himself, from this creative process,in the debates on the democratic opening, the text also analyzes the approach he established between the practice of Marxism and the documentary filmmaking, moreover, it discusses his reflections, in that historical context, on political cinema in Brazil.||A partir da análise de depoimentos concedidos por Leon Hirszman entre 1979 e 1981, o artigo investiga a genealogia do documentário ABC da greve, em especial a proposta que o cineasta tinha em fazer de seu filme uma síntese dialética da greve metalúrgica de 1979 que servisse para instigar os operários a pensarem a sua própria praxis política. Partindo da expectativa de Hirszman em engajar-se, a partir deste processo de criação, nos debates sobre a abertura democrática, o texto também analisa a aproximação por ele estabelecida entre a prática do marxismo e o fazer documental, além de abordar as suas reflexões, naquele contexto histórico, sobre o cinema político no Brasil.