-
Absent bodies and molten weapons: art and necropolitics in Colombia||Cuerpos ausentes y armas fundidas: arte y necropolítica en Colombia||Corpos ausentes e armas fundidas: arte e necropolítica na Colômbia
- Voltar
Metadados
Descrição
Although there are numerous and valuable manifestations of the relationship between memory, art, and violence in Colombia today, here we focus on two practices that gained notoriety due to their relationship with the 2016 Peace Accords. On the one hand, the Cantadoras de Pogue, who modify an Afro-descendant ritual and musical tradition of funerary nature to oppose the necropolitics dominant in their territory, particularly since 2002, when in a nearby town - Bellavista, Bojayá - took place one of the largest civilian massacres in the recent history of the country; and on the other hand, the "counter-monument" to commemorate the Peace Accords designed by the renowned artist Doris Salcedo, who invited women victims of violence to shape it. We will analyze how both practices embody the need to confront both the dominant necropolitics in Colombia and its hegemonic narratives in the public sphere. ||Si bien hay numerosas y valiosas manifestaciones de la relación entre memoria, arte y violencia en la Colombia actual, aquí nos enfocamos en dos prácticas que ganaron notoriedad por su relación con los Acuerdos de Paz de 2016. Por un lado, las Cantadoras de Pogue, quienes modifican una tradición ritual y musical afrodescendiente de carácter funerario para hacerle oposición a la necropolítica dominante en su territorio particularmente desde 2002, cuando en un poblado cercano--Bellavista, Bojayá--ocurrió una de las mayores masacres de civiles de la reciente historia del país; y por otro lado, el “contra-monumento” para conmemorar los Acuerdos de Paz diseñado por la reconocida artista Doris Salcedo, quien invitó a mujeres víctimas de la violencia a darle forma. Analizaremos cómo ambas prácticas encarnan la necesidad de confrontar tanto la necropolítica dominante en Colombia como sus narrativas hegemónicas en la esfera pública.||Embora existam inúmeras e valiosas manifestações da relação entre memória, arte e violência na Colômbia hoje, aqui nos concentramos em duas práticas que ganharam notoriedade por sua relação com os Acordos de Paz de 2016. Por um lado, as Cantadoras de Pogue, que modificam um ritual afro-descendente e uma tradição musical de caráter funerário para se opor à necropolítica dominante em seu território, principalmente a partir de 2002, quando em uma cidade próxima - Bellavista, Bojayá - um dos maiores massacres de civis na história recente do País; e, por outro lado, o “contra-monumento” em celebração aos Acordos de Paz da reconhecida artista Doris Salcedo, que convidou mulheres vítimas de violência a moldá-lo. Analisaremos como ambas as práticas incorporam a necessidade de enfrentar tanto a necropolítica dominante na Colômbia quanto suas narrativas hegemônicas na esfera pública.
ISSN
2317-5737
Periódico
Abrangência
Colombia; Contemporary | Colombia; Contemporâneo | Colômbia; Contemporâneo
Autor
Marín, Paola | Alzate, Gastón
Data
23 de dezembro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8662160 | 10.20396/conce.v9i00.8662160
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Gastón Alzate | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Fonte
Conceição/Conception; v. 9 (2020): Publicação Contínua; e020020 | Conceição/Conception; Vol. 9 (2020): Publicação Contínua; e020020 | Conceição|Conception; Vol. 9 (2020): Publicação Contínua; e020020 | 2317-5737
Assuntos
Necropolitica | Colombia | Acuerdos de paz | Necropolitics | Colombia | Peace accords | Necropolítica | Colômbia | Acordos de paz
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Text | Texto | Texto