-
Academic career of a student with visual impairment in higher education||Carrera académica de un estudiante con discapacidad visual en enseñanza superior||Trajetória acadêmica de uma estudante com deficiência visual no ensino superior
- Voltar
Metadados
Descrição
This paper is a master degree research clipping, which aims to investigate and discuss the impressions of a student with visual impairments – low vision, on the first semester in an engineering course in UFRN. The analysis of his academic career points out that, although the case study is part of a reality, in which there is an institutional policy that includes the issue of inclusion, is still necessary to move forward on issues related to teaching practices and mediation that meet the specific learning of students in such a condition of disability. As well as in relation to the continuing education of teachers in an inclusive perspective and the strengthening of inter-sectoral relations and the educational support to such students.||Este artículo es un recorte de una investigación en la maestría en educación y tiene como objetivo investigar y discutir las impresiones de una estudiante con discapacidad visual – baja visión – en el primer semestre de un curso de ingeniería en la UFRN. El análisis de su carrera académica señala que, aunque el estudio de caso es parte de una realidad donde existe una política institucional que incluye el tema de la inclusión, sigue siendo necesario avanzar en cuestiones relacionadas con las prácticas de enseñanza y de mediación que cumplen con el aprendizaje específico de estudiantes en una condición de discapacidad visual. Así como en la formación continuada de los profesores en una perspectiva inclusiva y el fortalecimiento de las relaciones intersectoriales en la categoría de apoyo educativo para estos estudiantes.||Este artigo constitui um recorte de pesquisa de mestrado e tem como objetivo apresentar o processo educacional de uma aluna com deficiência visual – baixa visão no Ensino Superior, durante o seu primeiro semestre letivo, em um curso de engenharia da UFRN. A análise de sua trajetória acadêmica aponta que, embora o caso estudado faça parte de uma realidade em que há uma política institucional que contempla a temática da inclusão, ainda se faz necessário avançar nas questões relativas às práticas e mediação pedagógicas que atendam às especificidades de aprendizagem de discentes em tal condição de deficiência, assim como em relação à formação continuada dos docentes numa perspectiva inclusiva e ao estreitamento das relações intersetoriais quanto ao acompanhamento educacional a tais estudantes.
ISSN
1981-1802
Periódico
Autor
Martins, Lisiê Marlene da Silveira Melo | Silva, Luzia Guacira dos Santos
Data
15 de agosto de 2016
Formato
Identificador
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/10165 | 10.21680/1981-1802.2016v54n41ID10165
Idioma
Fonte
Revista Educação em Questão; v. 54 n. 41 (2016): maio/ago. 2016; 251-274 | 1981-1802 | 0102-7735 | 10.21680/1981-1802.2016v54n41
Assuntos
Higher education | Inclusive education | Visual impairment | Enseñanza superior | Educación inclusiva | Deficiencia visual | Ensino superior | Educação inclusiva | Deficiência visual
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion