Descrição
Typically, studies on advertisement focus on the influence that the advertising field has on a the society which is projected . Our text proposal will be demonstrated how this interference is not unidirectional, that is, advertising and society influence each other. To accomplish this objective, we will analyze how two significant moments in the history of Brazil intertwined with advertising discourse. First, the “Diretas Já!” movement, organized by a pool of agencies. Second, an election campaign under the presidency of Tancredo Neves, which, among other elements, paved the way for political marketing reform (not feasible since an electoral reform in 1977). ||Em sua maioria, os estudos sobre a propaganda têm como enfoque a influência que o campo publicitário tem sobre a sociedade na qual é projetado. A proposta de texto será demonstrar como esta interferência não é unidirecional, ou seja, propaganda e sociedade influenciam-se mutuamente. Para cumprir tal objetivo, analisaremos de que maneira dois momentos significativos da história do Brasil intercruzaram-se com o discurso publicitário. Primeiro, o movimento das Diretas Já!, organizado por um pool de agências. Segundo, a campanha eleitoral à presidência de Tancredo Neves que, entre outros elementos, abriu caminho para retomada do marketing político (inviável desde a reforma eleitoral de 1977).