-
Aesthetics and Political Leitmotiv: analyzing the young Lukács from by Thomas Mann and Henrik Ibsen||Estética e leitmotiv político: analisando o jovem Lukács a partir de Thomas Mann e Henrik Ibsen
- Voltar
Metadados
Descrição
In this article we intend to analyze the political leitmotiv of the youngLukács through the central problems raised by Thomas Mann and HenrikIbsen in his works Tönio Kroger (1903) and When we woke from the dead (1899).The justification for this path is due to the fact that the Hungarian philosopherhimself announced in his maturity that the problems of those works exertedstrong influences on his youthful state of mind. It is possible to be said thatin this period of youth György Lukács was characterized by a deep refusal ofthe bourgeois world translated into a kind of romantic anti-capitalism. In thisway, we understand that the reading of Mann and Ibsen can be elucidative tothe understanding of the singularities of this political leitmotiv of the youngLukács. The present article was divided into three substantial moments:first, preceded by introductory remarks about György Lukács, we analyze anunreachable synthesis present in Tönio Kroger: the synthesis between art andeveryday life. In a second, we turn our eyes to the guiding thread of When we wake up from the dead: the conflict between art and life as an illustration of a meaningless existence under the bourgeois world. And in a third and last moment, we analyze the romantic anti-capitalism of the young Lukács in dialogue with the dramas lived by Kroger and Rubek.||Pretendemos neste artigo analisar o leitmotiv político do jovem Lukácsatravés dos problemas centrais levantados por Thomas Mann e Henrik Ibsenem suas obras Tönio Kroger (1903) e Quando despertarmos dentre os mortos (1899). Ajustificativa deste caminho adotado dá-se pelo fato de o próprio filósofo húngaroter anunciado na sua maturidade que as problemáticas das referidas obrasexerceram fortes influências sobre seu estado de espírito juvenil. Cabe dizerque neste período de juventude György Lukács caracterizou-se por uma profundarecusa do mundo burguês traduzida numa espécie de anticapitalismoromântico. Desta forma, compreendemos que a leitura de Mann e Ibsen podeser elucidativa ao entendimento das singularidades deste leitmotiv político dojovem Lukács. O presente artigo divide-se em três momentos substanciais: noprimeiro, precedido por observações introdutórias acerca de György Lukács,analisamos uma síntese inalcançável presente em Tönio Kroger: a síntese entrearte e vida cotidiana. No segundo, voltamos os olhos para o fio condutor deQuando despertarmos dentre os mortos: o conflito entre arte e vida como ilustraçãode uma existência sem sentido sob o mundo burguês. E no terceiro e últimomomento, analisamos o anticapitalismo romântico do jovem Lukács em diálogocom os dramas vividos por Kroger e Rubek.
ISSN
1807-5002
Periódico
Autor
de Mello Justo, Sandro
Data
26 de junho de 2017
Formato
Identificador
https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/2176-8552.2017n23p255 | 10.5007/2176-8552.2017n23p255
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 outra travessia
Fonte
outra travessia; n. 23 (2017): Políticas das artes, artes das políticas; 255-273 | 2176-8552 | 1807-5002
Assuntos
György Lukács | Thomas Mann | Henrik Ibsen | Romantic Anti-capitalism | György Lukács | Thomas Mann | Henrik Ibsen | Anticapitalismo romântico
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion