Descrição
The design processes can be understood as specific activities focused on transformations in people's daily lives. In this field, several studies are conducted to understand how designers organize and transfer their ideas to artifacts, systems or services. This report discusses the issue of creative blockages and possible burnouts involved in the design activity. Therefore, psychic aspects of the designer are considered essential elements of this process, such as cognition, emotion and creativity. Consequently, they must be analyzed through a theoretical approach that allows the comprehension of their mechanisms. Thus, Vygotsky's historical-cultural vision is sought for the creation of a panorama that explains the accomplishment of a healthy and adequate professional process to the professional.||Processos de design podem ser compreendidos, de maneira abrangente, como uma atividade projetual específica que tem como foco transformações no cotidiano das pessoas. Neste campo, diversos estudos são conduzidos para compreender como designers organizam e transferem suas ideias para um artefato, sistema ou serviço. O presente relato discute a questão dos bloqueios criativos e possíveis desgastes envolvidos na atividade de design. Aspectos psíquicos, como cognição, emoção e criatividade, são elementos essenciais que fazem parte desse processo e, portanto, devem ser analisados mediante um rigor teórico que permita compreender seus mecanismos. Assim, busca-se a visão histórico-cultural de Vygotsky para a criação de um panorama que explique a realização de um processo criativo saudável e adequado ao profissional.