Descrição
This article examines the progression of quota and non-quota students enrolled in 2005 at the university responsible for the first affirmative action in higher education in Brazil and the results were revealing. Regarding the grade point average, it was possible to notice a worse performance among the quota students. Furthermore, we show that the difference between non-quota and quota students is higher in courses with high relative difficulty and that this differential has not decreased significantly over the course. When we analyzed the graduation rates and dropout, we noticed a better performance among quota students. From the analysis of the entrants of 2005 we show that the quota students have higher graduation rates in 2009, 2010 and 2011. They also have smaller dropouts during the first year and in the remainder of the course. This research concludes that the quota students enrolled at UERJ usually highly value the course they have started. Thus, they remain at a higher proportion in university, despite having lower grade point averages.||Este artículo analiza la progresion de candidatos cuotistas y no cuotistas que ingresaron en el año 2005 a la institucion responsable por la primera accion afirmativa en la enseñanza superior brasileña. Los resultados fueron sorprendentes. Sobre el tema de los coeficientes de rendimiento (CR), se observo un peor desempeño entre los cuotistas. Ademas, quedo claro que la diferencia entre los no cuotistas y cuotistas es mayor en cursos con alta dificultad relativa y que los diferenciales de CR no han disminuido significativamente a lo largo del curso. Al focalizar el tema de los indices de graduacion y evasion, se observa un mejor desempeño entre los cuotistas. A partir del estudio del grupo definido, se observa que los cuotistas presentan mayores indices de graduacion en el año 2009, 2010 y 2011. Tambien constan menos evasiones durante el primer año y el resto del curso. Este estudio concluye que los cuotistas de la UERJ tienden a atribuir un alto valor al curso que ingresan. Por tal motivo, persisten en una mayor proporcion en la universidad a pesar de menores coeficientes de rendimiento medios.||Este artigo examina a progressao de candidatos cotistas e nao cotistas ingressantes em 2005 na instituicao responsavel pela primeira ação afirmativa no ensino superior brasileiro. Os resultados foram reveladores. Em relação aos coeficientes de rendimento (CR), foi possivel perceber um pior desempenho entre os cotistas. Alem disto, mostramos que a diferenca entre os nao cotistas e cotistas e maior em cursos com alta dificuldade relativa, e que os diferenciais de CR nao tem diminuido significativamente ao longo do curso. Quando o foco da analise se direciona para as taxas de graduação e evasao, notamos um melhor desempenho entre os cotistas. A partir da analise da coorte definida, mostramos que os cotistas apresentam maiores taxas de graduação em 2009, 2010 e 2011. Tambem apresentam menores evasoes durante o primeiro ano e ao restante do curso. Esta pesquisa conclui que os cotistas matriculados na UERJ tendem a atribuir um alto valor ao curso em que ingressam. Por isto, persistem em uma maior proporcao na universidade a despeito de menores coeficientes de rendimento medios.