Descrição
In this article, the first movement of Webern’s Quartet Opus 22 is analyzed with respect to three levels of observation: foreground, which consists of observing the texture segmented into pitch class sets, especially trichords, and how these sets relate one to another in terms of transpositional and inversional operations; middleground, which consists of observing how inversional simmetry confers coherence to some pitch class sets; and background, which consists of observing how a twelve-tone row is the basic structure that supports the entire work. This process is followed by an exercise on structural paraphrasis.Keywords: Webern. Quartet Opus 22. Inversional symmetry. Structural paraphrasis.||Neste artigo, analisa-se o primeiro movimento do Quarteto Opus 22 de Anton Webern, a partir de três níveis de observação: 1) nível superficial, que consiste em observar a textura segmentada em conjuntos de classes-de-notas, especialmente tricordes, e como estes conjuntos se relacionam sob o ponto de vista de operações de transposição e inversão; 2) nível intermediário, que consiste em observar como a simetria inversional dá coerência a alguns conjuntos de classes-de-notas, e 3) nível profundo, que consiste em observar como uma série dodecafônica é a estrutura de base que dá sustentação a toda a obra. Seguese a esta análise, um exercício de paráfrase estrutural.Palavras-chave: Webern. Quarteto Opus 22. Simetria inversional. Paráfrase estrutural.