Descrição
The inner structure of the baroque art works has a rhetorical foundation with the purpose to move the affections of the audience. The musical-rhetoric system consists of the application of classical rhetoric principles to music, which aim to create beautiful and persuasive discourses. This article presents a analysis of some musical-rhetoric aspects of the eighth movement – “Domine Deus, Agnus Dei” – of Gloria RV 589 by Antonio Vivaldi. The analysis made it possible to verify, in the music, various rhetoric discourse parts and several musical-rhetoric figures in each of them. The analysis exemplifies how the rhetoric principles are strongly present in baroque music.
Keywords: Analysis; Gloria RV 589; Baroque music; Rhetoric; Vivaldi.||Nas obras de arte barrocas, a estrutura interna possui um fundamento retórico com o intuito de mover os afetos do público. O sistema retórico-musical consiste na aplicação dos princípios retóricos clássicos à música, os quais objetivam a criação de discursos belos e persuasivos. Este trabalho apresenta uma análise de alguns aspectos retórico-musicais do oitavo movimento – “Domine Deus, Agnus Dei” – do Gloria RV 589 de Antonio Vivaldi. Com a análise, foi possível verificar, na música, as diversas partes do discurso retórico e a presença de figuras retórico-musicais em cada uma delas. A análise exemplifica como os princípios retóricos estão fortemente presentes na música barroca.
Palavras-chave: Análise; Gloria RV 589; Música barroca; Retórica; Vivaldi.