Descrição
This article aims to analyze theoretically and empirically the touristification diamantinense musical tradition. Referring to vesperatas, main attraction of the mining town of Diamantina, it will seeks, at first, questioning to discuss the analyzes that explore the relationship between tourism and musical tradition in terms of distortion or cultural hybridity. Secondly, the objective is to demonstrate that vesperatas are a tourist product which reference to the traditional is just a way to make it legible to a given commodity available to the consumer. Building on the argument that historical novelty brought by globalization is the formation of an international collective imaginary, the vesperatas are understood as a commodity whose consumption is based on the production of signs linked to the global music industry and the imaginary created around the historic mining towns.||O presente artigo tem como objetivo analisar teórica e empiricamente a turistificação da tradição musical diamantinense. Tomando como referência as vesperatas, principal atrativo do município mineiro de Diamantina, procura-se, num primeiro momento, problematizar as análises que buscam explorar a relação entre turismo e tradição musical em termos de descaracterização ou hibridismo cultural. Num segundo momento, objetiva-se mostrar que as vesperatas são tão somente um produto turístico, uma vez que a referência ao tradicional é uma forma de tornar legível uma dada mercadoria lançada ao público consumidor. Apoiando-se no argumento de que a novidade histórica trazida pela globalização é a formação de um imaginário coletivo internacional, as vesperatas são entendidas como uma mercadoria cujo consumo se fundamenta na produção de signos ligados à indústria fonográfica mundial e ao imaginário criado em torno das cidades históricas mineiras.