Descrição
This article analyzes the resumption of modernist ideals by avant-garde art of the sixties. The Manifesto Antropófago (1928) by Oswald de Andrade (1890-1954) becomes part of the strategy of artists and intellectuals of the artistic vanguard in seeking the establishment of a cultural uniqueness to the country. The difficulty of establishing an identity for artistic and cultural practices of the country, it refers to the very ambiguity of the Brazilian nation with its European heritage, strongly influenced by indigenous and black cultures.Keywords: Tropicalism, anthropophagy, brazilian culture||Este artigo pretende analisar a retomada do ideário modernista pela arte de vanguarda dos anos sessenta. O Manifesto Antropófago (1928) de Oswald de Andrade (1890-1954) passa a fazer parte da estratégia dos artistas e intelectuais da vanguarda artística na busca do estabelecimento de uma especificidade cultural para o Brasil. A dificuldade em estabelecer uma identidade para as práticas artístico-culturais do país, refere-se à própria ambiguidade da nação brasileira com sua herança européia e fortemente influenciada pelas culturas indígena e negra.Palavras-chave: Tropicalismo, antropofagia, cultura brasileira