Descrição
The modernist tradition of anthropophagy is one of the matries of the images of the past of the Brazilian cultural memory. The film and visual culture are instances in which the knowledge of the past comes and circulates in society, this text points the use of the trope of anthropophagy in the film How tasty was my little frenchman (1971) by Nelson Pereira dos Santos. Merging the tropology with iconology, we observe the specificity of anthropophagy in the early 1970s and the displacement of the modernist legacy, highlighting the public use of the past in narrative film during the civil-military regime.||A tradição modernista da antropofagia é uma das matrizes das imagens do passado da memória cultural brasileira. O cinema e a cultura visual são instâncias pelas quais o conhecimento do passado surge e circula na sociedade, este texto aponta o uso do tropo da antropofagia no filme Como era gostoso o meu francês (1971), de Nelson Pereira dos Santos. Fundindo a tropologia com a iconologia, observaremos a especificidade da antropofagia no início dos anos 1970 e o deslocamento do legado modernista, evidenciando o uso público do passado na narrativa cinematográfica durante o regime civil-militar.