Descrição
This article presents a thought on the notion of archive in the contemporary thinking, through two theoretical perspectives, that is, the psycoanalytical theory and Pierre Nora's historical approach. While the psycoanalytical theory and its unfolding theories lead to the desiring character of the whole assembly of archive in the culture, Pierre Nora sees in the archive commitment of the present society a process of historization of the world, which means the end of a live memory in the culture. Under the psychoanalytical view, it can be understood that if there are differences between memory and history, one of them is in the marks that desire and fantasy leave in any archive. Unthinkable marks in a history considering the reconstitution of the past as it happened. If history is a protesis, as NORA (1997) regrets it, it is just because, above all, memory is an invention. || O presente artigo apresenta uma reflexão sobre a noção de arquivo no pensamento contemporâneo, através de duas perspectivas teóricas, quais sejam, a teoria psicanalítica e a abordagem histórica de Pierre Nora. Enquanto a teoria psicanalítica e seus desdobramentos apontam para o caráter desejante de toda montagem de arquivo na cultura, Pierre Nora vislumbra no compromisso de arquivo da sociedade atual um processo de historicização do mundo, o que significa o fim de uma memória- viva na cultura. Sob a óptica psicanalítica, pode- se entender que se há diferenças entre memória e história, uma delas está nas marcas que o desejo e a fantasia deixam em qualquer arquivo. Marcas, estas, impensáveis numa história enquanto reconstituição do passado como ele aconteceu. Se a história é uma prótese, como lamenta NORA (1997) é justamente porque, acima de tudo, a memória é invenção.