Descrição
Considering the Symposium's purpose as beingthe discussion of the correlation between the evidence of philosophical absence and the evidence of aesthetics absence in contemporary productions, taking as reference the relationship between art and truth, this paper intends to analyze art and truth having as foundation the cultural heritage point of view. If the major theoretical problem of the cultural heritage, after the Modern Movement's architecture and urbanism expression recognition, is the authenticity of monuments and sites, this text defends the idea that the cultural heritage practice demands, from the act of designing, a philosophical presence that approaches it to the aesthetic evidence, even if this approximation is less than it should be.||Considerando o propósito do Simpósio de discutir a correlação entre a ausência de evidência filosófica e a ausência da evidência estética na produção artística contemporânea, a partir da relação entre arte e verdade, o presente artigo pretende refletir a arte e a verdade tendo como alicerce o patrimônio cultural como ponto de vista. Se o maior problema teórico do patrimônio cultural, depois do reconhecimento das expressões da arquitetura e urbanismo do Movimento Moderno, é a autenticidade dos monumentos e sítios, este texto defende a ideia de que a prática da preservação do patrimônio exige, do ato de projetar, uma presença filosófica que a aproxima da evidência estética, mesmo que esta aproximação seja menor que o desejável.