Descrição
In order to contribute to an inclusive, democratic society aware of the instructional demands of the collective within the scope of the educational space, this study outlines some approximations between the ‘Creative School’ and 'Citizen School' projects. The analysis discusses that both initiatives, with their converging and diverging characteristics, are mutually complementary and contribute to global education. Contributions include the guiding principles of the International Network of Creative Schools (RIEC) and the experience report on eco-pedagogical practices issued by the Federal Institute of Santa Catarina, São José Campus (IFSC/SJ), Brazil, which were historicized by means of Digital Information and Communications Technologies (DICT). In the analyzed experience, digital didactic games were deemed as a disseminating instrument of creative eco-pedagogical projects (CEP) and contributed so that environmental education activities taking place in the Campus were not discontinued, but rather resignified by the new subjects who were given the opportunity to engage in such activities.||Com o propósito de contribuir com uma sociedade includente, democrática e atenta às demandas formativas do coletivo que compõe o espaço escolar, este estudo apresenta as aproximações entre as escolas criativas e cidadãs. O texto descreve que ambas as escolas, com características convergentes e divergentes, complementam-se e contribuem para a educação planetária. Como contribuições, apresentam-se os princípios norteadores da Rede Internacional de Escolas Criativas – RIEC e o relato de experiência do Instituto Federal de Santa Catarina – Campus São José - IFSC/SJ, de práticas pedagógicas ecoformadoras que foram historicizadas a partir de Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação – TDIC. Na experiência analisada, o jogo didático digital constituiu-se como um instrumento polinizador de Projetos Criativos Ecoformadores (PCE) e contribuiu para que as ações de educação ambiental, desenvolvidas no Campus, não ficassem esquecidas, mas fossem ressignificadas pelos novos sujeitos que passaram a ter a oportunidade de conhecê-las.