Descrição
This article discusses the processes of identity construction in mass-media and its [de]construction in Andromaquia on-line (2004), an interactive artwork from the digital core of my artistic serie titled Collective Self-Portrait (1987-) which is organized as a critical repository of representations marked by social stigmata. The poetic openess of the work proposes dialogism and polyphony, absorbing alterity, expressions and points of view when the interactor sends heteroclite contributions (texts, drawings and symbols) and problematizes the collective identity, through a webform like the phenomenon of the newspapers and magazines online. Anchored in Weissberg concept of auteur en collectif, I propose the concept of poétiques en collectif: poetics in collectivity as a procedure of artistic and technopolitical appropriation of the production mechanisms of the reality representations.||Este artigo discorre sobre os processos de construção identitária nos mass-media e sua [des]construção na obra interativa Andromaquia on-line (2004), integrante do núcleo digital da série artística Auto-retrato coletivo (1987-), organizada como um repositório crítico das representações marcadas por estigmas sociais. A abertura poética da obra aos espectadores propõe dialogismo e polifonia, absorvendo alteridade, expressões e pontos de vista com o envio de contribuições heteróclitas dos interatores (textos, desenhos e símbolos), problematizando a identidade coletiva, através de formulário de opinião, à semelhança do fenômeno hoje em voga nas páginas de jornais e revistas on-line. Ancorado no conceito de auteur en collectif de Weissberg, proponho a noção de poétiques en collectif: poéticas em coletividade como procedimento de apropriação artística e tecnopolítica dos mecanismos de produção das representações da realidade