Descrição
This work examines the role of music in articulations of identity during times of intense globalization, and the construction of identities that transcend static representations of locality and/or nationality. Two periods of the Brazilian musical past—the beginning and end of the 20th century—are put in historical perspective to reassess the idea of music, identity, and self-representation in Brazil. The essay addresses two periods in which samba was not in the center of political or ideological constructions of cultural and musical identity and serves as a starting point for a broader understanding of the construction and destruction of samba as a musical symbol of Brazilianess. Key words: Nationalism. Comospolitanism. Music in Rio de Janeiro.||Este estudo de história cultural comparativa examina dois períodos de globalização exarcerbada, e investiga articulações de identidades musicais que transcendem representações estáticas de localidade e/ou nacionalidade. Duas narrativas do passado musical brasileiro - o começo e final do século XX - são colocados em perspectiva histórica como pontos de reflexão sobre o papel da música em articulacões de identidade e na política de autorepresentação no Brasil. O texto enfoca dois períodos em que o samba não estava no centro das negociações políticas e ideológicas da construção da identidade cultural e musical, e serve como ponto de partida para a compreensão da construção e destruição do samba como símbolo musical de brasilidade. Palavras-chave: Nacionalismo. Cosmopolitismo. Música no Rio de Janeiro.