-
Between erudite and the popular: approaches and detachments in the formation of Brazilian urban music||Entre o erudito e o popular: aproximações e distanciamentos na formação da música urbana brasileira
- Voltar
Metadados
Descrição
This article discusses the classification of the genres that compose Brazilian urban music in the categories of popular and erudite music, since the middle of the 17th century until the beginning of the 20th century. The concepts and distinctions analyzed by Didier Francfort and other authors will be exemplified here in the processes of construction and development of the musical genres that compose the Brazilian music, as well as the mechanisms of appropriation and transference of genres between erudite and popular universes. The genres analyzed are the modinha, pertaining to the colonial period, and the European dances and genres performed by the bands of corporation in the Johannine period, such as the polka and the schottisch, as well as their composers and their diverse musical influences, which culminated in hybrid musical styles. The article also shows how snobbery influenced the acceptance of Brazilian composers by the dominant classes of their times, and the effect that this rejection had on the composers and on the judgment of their works.||Este artigo discute a classificação dos gêneros formadores da música urbana brasileira nas categorias de música popular e erudita, desde meados do século XVII até início do século XX. Os conceitos e distinções analisados por Didier Francfort e outros autores serão aqui exemplificados nos processos de construção e desenvolvimento dos gêneros musicais formadores da música brasileira, bem como os mecanismos de apropriação e transferência de gêneros entre o universo erudito e o popular. Os gêneros analisados são a modinha, pertencente ao período colonial, e as danças europeias e gêneros executados pelas bandas de corporação no período joanino, como a polca e o schottisch, assim como seus compositores e suas influências musicais diversas, que culminaram em estilos musicais híbridos. O artigo também demonstra como o esnobismo influenciou a aceitação de compositores brasileiros pelas classes dominantes de suas épocas, e o efeito que esta rejeição provocou nos compositores e no julgamento de suas obras.
ISSN
2447-7117
Periódico
Autor
Rosa, Luciana Fernandes | Berg, Silvia Maria Pires Cabrera
Data
5 de agosto de 2018
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/revistadatulha/article/view/145105 | 10.11606/issn.2447-7117.rt.2018.145105
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Luciana Fernandes Rosa, Silvia Maria Pires Cabrera Berg
Fonte
Revista da Tulha; Vol. 4 Núm. 1 (2018); 69-90 | Revista da Tulha; v. 4 n. 1 (2018); 69-90 | Revista da Tulha; Vol. 4 No. 1 (2018); 69-90 | 2447-7117
Assuntos
Brazilian music | choro | erudite and popular | popular music | urban music | música brasileira | choro | erudito e popular | música popular | música urbana
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion