Descrição
In this article, we propose to problematize the dominant memory of bossa nova which identifies it as a break with the language of samba-canção, bolero and samba – the latter as it was played on the acoustic guitar at the time – as an aesthetic of rupture that established for the Brazilian popular music an original and modern landmark. The new of bossa nova deserves to be rethought, because, when analyzing the genesis of the genre, its musical aspects and language, it is possible to observe that, in part, it has only reconfigured or gave a new plasticity for samba and samba-canção, being faithful and linked to these songs lineages. The concepts about collective memory, from M. Pollak, and culture as memory, from I. Lotman, are the conceptual basis of the argumentation.||Neste artigo, propomos problematizar a memória dominante da bossa nova que a identifica como um rompimento com as linguagens do samba-canção, do bolero e do samba – este na forma como era tocado ao violão na época – como uma estética de ruptura que estabeleceu para a música popular brasileira um marco original e moderno. O novo da bossa nova merece ser repensado, pois, ao analisar a gênese do gênero e os aspectos musicais e de linguagem, é possível observar que, em parte, ele apenas reconfigurou ou deu nova plasticidade ao samba e ao samba-canção, permanecendo tributária e ligada dessas linhagens da canção. Os conceitos de memória coletiva, de M. Pollak, e de cultura como memória, de I. Lotman, são a base conceitual da argumentação.