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Bilingual barbarians in La boda and Escuela: The adolescence and assimilation of two migrant sisters||Os Bárbaros Bilíngues em La Boda e Escuela: a adolescência e assimilação de duas irmãs migrantes
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Metadados
Descrição
In this article, I argue that Hannah Weyer's documentaries La boda (2000) and Escuela (2002) use the metaphor of teen angst to explore how receiving countries tend to equate the process of successful immigration with that of reaching adulthood. With her unobtrusive camera work, Weyer invites the viewer to become aware of the disturbing parallel between the coming-of-age of the Luis sisters and the assimilation process imposed on them, as second-generation immigrants in the US. Navigating through different stages of adolescence, Liliana and Elizabeth struggle as much with the transition from children to grown-ups as they do with the unspoken cultural expectation that in order to climb the socio-economic ladder they are to leave their Mexican roots behind. Real-life examples of the “immigrant paradox” (Coll & Marks, 2012; Markides & Coreil, 1986; Portes & Zhou, 1993; Wirth, 1931), “the second generation revolt” (Gans, 1992) or “the second generation decline” (Perlmann & Waldinger, 1997), the sisters do not seem to continue the “straight-line assimilation” that was initiated by their parents (cf. Park & Burgess, 1927; Warner & Srole, 1945). Based on the zealous assumption that each generation that issues from immigration will go through a gradually smoother incorporation into mainstream society, the straight-line assimilation theory predicts upward mobility for each generation in matters of education and employment thanks to increasing residential concentration and intermarriage patterns, and decreasing ethnic distinctiveness in language use (Waters et al., 2010). However, as Elizabeth and Liliana go through financial, legal, and educational turmoil, they do not simply poke holes in this overly enthusiastic theory. They demonstrate that with the way the American schooling and social security systems are currently designed, their demographic was always set up to fail anyway (cf. Berry, 1997; Berry et al., 2006; Marks et al., 2014).||Nesse artigo, eu argumento que os documentários de Hannah Weyer, La boda (2000) e Escuela (2002), usam a metáfora da angústia adolescente para explorar como países receptivos tendem a igualar o processo bem sucedido de imigração com o de chegada à vida adulta. Com seu discreto trabalho de câmera, Weyer convida o espectador a tomar consciência do perturbador paralelismo entre a maioridade das irmãs Luis e o processo de assimilação imposto a elas, como segunda geração de imigrantes nos EUA. Percorrendo diferentes estágios da adolescência, Liliana e Elizabeth lutam tanto com a transição de crianças para adultas quanto com silenciosa expectativa cultural de que, por causa da necessidade de subir na escada socioeconômica, elas devem deixar sua descendência mexicana para trás. Exemplos reais do “paradoxo do imigrante” (Coll & Marks, 2012; Markides & Coreil, 1986; Portes & Zhou, 1993; Wirth, 1931), “a revolta da segunda geração” (Gans, 1992) ou “o declínio da segunda geração” (Perlmann & Waldinger, 1997), as irmãs não parecem continuar a “assimilação direta” que foi iniciada por seus pais (cf. Park & Burgess, 1927; Warner & Srole, 1945). Baseada na assunção de que cada geração resultante da imigração passará por um processo gradual de incorporação à sociedade geral, a teoria da assimilação direta prediz uma mobilidade ascendente para cada geração no que diz respeito à educação e ao emprego por causa da crescente concentração residencial e os padrões de casamento entre diferentes raças, e da diminuição da distinção étnica no uso da língua (Waters et al., 2010). Todavia como Elizabeth e Liliana passam por turbulências financeiras, sociais e educacionais, elas não apenas demonstram falhas nessa teoria excessivamente entusiástica. Elas demonstram que do jeito que os sistemas de educação escolar e seguridade social americanos estão atualmente projetados, sua demografia foi sempre configurada para falhar de qualquer maneira (cf. Berry, 1997; Berry et al., 2006; Marks et al., 2014).
ISSN
2175-7968
Periódico
Autor
Sanchez, Alexandra Jorgevna
Data
17 de julho de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/2175-7968.2020v40nespp87 | 10.5007/2175-7968.2020v40nespp87
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Cadernos de Tradução | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Cadernos de Tradução; v. 40 (2020): Edição Especial - Multilingualism and Cultural Transfer; 87-112 | Cadernos de Tradução; v. 40 (2020): Edição Especial - Multilingualism and Cultural Transfer; 87-112 | Cadernos de Tradução; v. 40 (2020): Edição Especial - Multilingualism and Cultural Transfer; 87-112 | 2175-7968 | 1414-526X
Assuntos
Migration | Documentary | Segmented Assimilation | Barbarian | Mexican Immigration | Migração | Documentário | Assimilação Segmentada | Bárbaro | Imigração Mexicana
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion