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BODILY EDUCATION IN MODERNIST CULTURE – FREEDOM AND COMMODIFICATION||EDUCAÇÃO CORPORAL NA CULTURA MODERNISTA – LIBERDADE E MERCANTILIZAÇÃO
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Metadados
Descrição
The actor’s practice and bodily training during the twentieth century are specifically related not only to different bodily techniques, but also to language, modern society, and the concept of freedom. Nationalism, anti-intellectualism, bodily and vitalistic purism, and a sceptical distance from the modern project at the beginning of the twentieth century serve as a starting point for a discussion about the actor’s body and bodily training. From a critical point of view, phenomena like orientalism, rural escapism, and the amount of bodily techniques in actors’ training in the second half of the twentieth century are juxtaposed with rhetoric about bodily freedom and a consumerism in line with tendencies in the rest of society. The discourse surrounding the concept of bodily freedom can be seen as a disciplinary project and a commodification of the body in the present-day marketplace. A contemporary discussion about identities – such as constructions, authenticity, and post-colonialism – might influence actors’ education and make it more individualised, but also increase awareness of values and power relations that are at stake when working with different bodily techniques in such education.||A prática do ator e o treinamento corporal durante o século XX estão especificamente relacionados não só com diferentes técnicas corporais, mas também com linguagem, sociedade moderna e o conceito de liberdade. O nacionalismo, o anti-intelectualismo, o purismo corporal e vitalista e a distância cética do projeto moderno no início do século XX servem de ponto de partida para uma discussão sobre o corpo do ator e o treinamento corporal. De um ponto de vista crítico, fenômenos como o orientalismo, o escapismo rural e a quantidade de técnicas corporais na formação dos atores na segunda metade do século XX são justapostos com retórica sobre a liberdade corporal e um consumismo de acordo com tendências no resto da vida da sociedade. O discurso em torno do conceito de liberdade corporal pode ser visto como um projeto disciplinar e uma mercantilização do corpo no mercado atual. Uma discussão contemporânea sobre identidades - como construções, autenticidade e pós-colonialismo - pode influenciar a educação dos atores e torná-la mais individualizada, mas também aumentar a consciência dos valores e relações de poder que estão em jogo quando se trabalha com diferentes técnicas corporais nessa educação.
ISSN
1519-275X
Periódico
Autor
Sjöström, Kent
Data
28 de dezembro de 2016
Formato
Identificador
https://seer.ufrgs.br/cena/article/view/70090 | 10.22456/2236-3254.70090
Idioma
Direitos autorais
Direitos autorais 2016 Cena
Fonte
Cena; n. 21 (2017); 112-125 | Revista Cena; n. 21 (2017); 112-125 | Revista Cena; n. 21 (2017); 112-125 | 2236-3254 | 1519-275X
Assuntos
Actors’ Training; Bodily Techniques; Bodily Discourses; Orientalism; Avant-Garde; Modernism | Artes Cênicas | Treinamento de Atores; Técnicas Corporais; Discursos Corporais; Orientalismo; Vanguarda; Modernismo
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion