-
Boxing Cravan: cinematógrafo, estranhamento, subitaneidade||Boxing Cravan: cinematógrafo, estranhamento, subitaneidade
- Voltar
Metadados
Descrição
I propose in this essay a reading of some aspects of the cinematography that characterizes the documentary Cravan vs Cravan (2002) by Catalan filmmaker Isaki Lacuesta. The film focuses on the figure of Arthur Cravan (1887-1918), who, during the inflamed times of the early twentieth century, specifically in 1916, fought with Jack Johnson in Barcelona. Cravan, the poet boxer, was imbued with a self-destructive drive: paroxysmal denial – from the perspective of a sort of agonizing performance –, of a posthumous Art buried in Museums. In this sense, it is a symbolic gesture of the creative act during the decades of the historical avant-gardes. If the works of art are considered defunct objects, the artist faces up to the world with his fists, betting the ephemeral burning of the living body in the combustion of a unique combat. I propose the articulation, in order to read this documentary||Proponho, neste ensaio, uma leitura de alguns aspectos da cinematografia do documentário Cravan vs Cravan (2002) do realizador catalão Isaki Lacuesta. O filme centra-se na figura de Arthur Cravan (1887-1918), que nos tempos inflamados das primeiras décadas do século XX, concretamente em 1916, se bateu com Jack Johnson em Barcelona. Destrudo radical, a que animou este poeta-boxeur: negação paroxística, pelo viés de uma espécie de performance agônica, da arte museificada ou póstuma. Neste sentido, trata-se de um gesto emblemático do ato criativo no tempo das vanguardas históricas. Defuntas as obras de arte, o artista enfrenta- se ao mundo com os punhos, apostando o ardor efêmero do corpo vivo na combustão do combate singular. Articulo, para a minha proposta de leitura do filme, um marco especulativo que visa alinhar as noções de “ostranenie” (Shklovsky) e de “subitaneidade” (Bohrer), bem como algumas determinações materiais do cinema.
ISSN
1413-2982
Periódico
Autor
Serra, Pedro
Data
18 de junho de 2015
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/ls/article/view/107486 | 10.11606/issn.2237-1184.v0i20p132-147
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Literatura e Sociedade
Fonte
Literatura e Sociedade; v. 20 n. 20 (2015); 132-147 | Literatura e Sociedade; Vol. 20 No. 20 (2015); 132-147 | Literatura e Sociedade; Vol. 20 Núm. 20 (2015); 132-147 | Literatura e Sociedade; Vol. 20 No 20 (2015); 132-147 | 2237-1184 | 1413-2982
Assuntos
Documentário cinematográfico | “ostranenie” | subitaneidade. | film | of a speculative framework that aims to align the notions of “ostranenie” (Shklovsky) and of “suddenness” (Bohrer) | paying attention to the materialities of filmaking.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion