Descrição
This work seeks to identify characteristic elements of Brazilian music-theater and to understand how it responds to the expectations of a country in the process of creating its identity. We start from the assumption that Brazilian music-theater arises for different means and reasons than its European counterpart and that this takes place in a vastly different socio-cultural context. To understand this context, we resort to the reflection conducted by Canclini (1990) on the mistaken idea that artistic modernism should reflect social modernization, bringing the debate to the Latin American context, reaching the notion of hybridization. To observe how the modernization process affects music-theater, we analyzed works by Jocy de Oliveira and Gilberto Mendes, reflecting on their modes of creation and reception.||Este trabalho busca identificar elementos característicos da música-teatro brasileira e compreender de que maneira ela responde às expectativas de um país em processo de criação de sua identidade. Partimos do pressuposto de que a música-teatro brasileira surge por meios e razões diferentes de sua correspondente europeia e que isso se dá em um contexto sociocultural muito diverso. Para entender tal contexto, recorremos à reflexão conduzida por Canclini (1990) sobre a ideia equivocada de que o modernismo artístico deveria ser reflexo da modernização social, trazendo o debate para o contexto latino-americano, chegando à noção de hibridação. Para observar como o processo de modernização afeta a música-teatro, analisamos obras de Jocy de Oliveira e Gilberto Mendes, refletindo sobre seus modos de criação e recepção.