Descrição
The text investigates epistemological contradictions about the practice of Performance Art as an artistic medium and its conceptual approach. Despite the aim for expansion of borders, It is remarkable the increase delimitation of it as a specific category in Art, which creates a clear frame for it. Furthermore, the text addresses the excess of theoretical discourse involved in performances, and the overlap of the experience of a live action itself. It argues that performance should not be taken as a precise outcome, but as a trigger for the creative process.Thus, suggests that the aesthetical result should not limit the notion of performance.||O texto indaga contradições epistemológicas vivenciadas, na atualidade, acerca da prática da Performance como linguagem artística - Performance Arte - pois, apesar do discurso de ampliação das fronteiras, é notável a crescente delimitação de uma categoria específica no circuito artístico. Além disso, aborda o excesso de discurso teórico envolvido em ações performáticas, gerando um distanciamento de percepção com relação à fruição direta da ação. Ainda, defende o deslocamento da Performance como linguagem a um patamar de gatilho disparador do processo de criação, sugerindo que trabalhos artísticos dessa natureza não são necessariamente Performance, apesar de conterem Performance.