-
Can Estamira talk?: The Brazilian documentary and the voice of the subaltern||Pode Estamira falar?: o cinema documentário brasileiro e a voz do sujeito subalterno.
- Voltar
Metadados
Descrição
The article analyzes the representation of Estamira, the most important character in the documentary with the same title by Marcos Prado, released in 2006, aiming at answering, in a concrete and specific context, the question or theoretical problem elaborated by Gayatri Spivak (2010) in her classic study about the intellectual discourse and the possibility of voice for marginalized population. If Spivak asked “can the subaltern talk?”, in this investigation, it is tried to answer if, through the filmic representation, Estamira can talk. Besides Spivak’s classic study, it will be discussed some specifications of the movie related to the documentary genre and its closeness to fiction and reality, as well as some theoretical contributions by Michel Foucault (2009) referring to the life of men without fame and the existence of their discourse related to situations where power is present. My reading of Estamira’s discourse situation, therefore, aims at questioning the possibility of the intellectual person, represented by the movie director in this case, to give voice to the subaltern through his productions and representations. Answering this question affirmatively, the article concludes, however, considering that Estamira’s discourse acquires force without the analysis or the rationalization of the intellectual/movie director, that the disconnection of her speech is what reveals the tensions between the subject and the power.||O artigo analisa a representação de Estamira, personagem principal no documentário homônimo de Marcos Prado, lançado em 2006, visando responder a uma questão enganosamente simples: pode Estamira falar? Para tanto, são discutidas algumas especificidades do texto fílmico ligado ao gênero documentário, bem como as contribuições teóricas de Michel Foucault e Gayatri Spivak relacionadas ao discurso do subalterno e dos homens infames. Munido de tal repertório, procuro viabilizar uma leitura da situação discursiva de Estamira em seu contexto social, problematizando a possibilidade do intelectual, aqui na figura do cineasta, de dar voz ao subalterno em um caso concreto e específico.
ISSN
2316-6169
Autor
de Souza, Marco Aurélio
Data
3 de julho de 2015
Formato
Idioma
Relação
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/arredia/article/view/3368/2194 | /*ref*/Estamira. Ficha técnica: Brasil, 2006. Direção: Marcos Prado. Produção: Marcos Prado e José Padilha. Colorido, 116 min. | /*ref*/ANKERSMIT, Franklin Rudolf. A escrita da história: a natureza da representação histórica. Londrina: Eduel, 2012. | /*ref*/FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Nova Vega, 2009. | /*ref*/LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico. De Rosseau à internet. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008. | /*ref*/RAMOS, Fernão Pessoa. O que é Documentário? Estudos de Cinema 2000 – | /*ref*/SOCINE, Porto Alegre: Sulina. p: 192-206, 2001. | /*ref*/SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
Fonte
ArReDia; v. 4, n. 6 (2015); 68-79 | 2316-6169
Assuntos
Subaltern discourse. Movie. Marcos Prado. | Discurso subalterno. Texto fílmico. Marcos Prado.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion