Descrição
The figure of Òṣàlá or Oxalá is very present in Brazilian religious culture, mainly because of religious syncretism. The organic way in which African religions developed in Brazil has established today a complex but unfortunately folklorized picture, often reduced to simplicity, the result of stigmas and a racist trajectory in essence. Candomblé and Umbanda are present in the life of Brazilians, as well as in their cults. Even for those uninitiated, Òṣàlá is in the social imagination of society precisely because of its popularity. It is in order to synthesize these many ideas that this essay is devoted to organizing the existing perceptions of Òṣàlá and Oxalá, tracing them from the perspective of the Ketu Nation Candomblé and Umbanda. Going through historical problems, rites of worship, racial issues and epistemological and etymological reflections, we present a reflexive and critical material about the presence of Òṣàlá in Brazilian ground.||A figura de Òṣàlá ou Oxalá é muito presente na cultura religiosa brasileira, principalmente por conta do sincretismo religioso. A forma orgânica como se desenvolveram as religiões de matriz africana no Brasil estabeleceu hoje um quadro complexo, mas infelizmente folclorizado e muitas vezes reduzido a uma simplicidade, fruto de estigmas e de uma trajetória racista em essência. O Candomblé e a Umbanda estão presentes na vida do brasileiro, tal como seus cultos. Mesmo para aqueles não iniciados, Òṣàlá está no imaginário social justamente por essa popularidade. É no intuito de sintetizar essas muitas ideias que esse artigo se dedicou a organizar as percepções existentes sobre Òṣàlá e Oxalá, traçando-as sob as perspectivas do Candomblé de nação Ketu e da Umbanda. Perpassando por problemáticas históricas, ritos de culto, questões raciais e reflexões epistemológicas e etimológicas, apresenta-se um material reflexivo e crítico sobre a presença de Òṣàlá em solo brasileiro.