Descrição
Este artigo pretende lançar um olhar para os filmes que fizeram parte da Caravana Farkas procurando suas homologias com os cinemas direto e verdade. Serão buscados os traços distintivos desses filmes em relação à história do documentário brasileiro, considerando que tanto o cinema direto quanto o cinema verdade nascem quase que simultaneamente na França, nos Estados Unidos e no Canadá em torno de nomes como Jean Rouch; os irmãos Maysles, Leacock e Pennebaker; e Michel Brault, respectivamente. Dessa forma, serão levantados pontos de aproximação e distanciamento quanto às possibilidades de tratar os filmes da Caravana Farkas como participantes, no Brasil, desses movimentos.||The present article intends to set light on the movies that were part of the so called Caravana Farkas (Farkas Caravan), searching them for a set of homologies with the direct and vérité cinemas. We have focus on identifying the distinguishing aspects of such movies taking in the whole of Brazilian documentary history, since both direct cinema and vérité cinema were born almost simultaneously in France, in the United States and in Canada related to the names of Jean Rouch; Maysles brothers, Leacock e Pennebaker; and Michel Brault, respectively. From this perspective, then, we consider the moments that approximate or distance us from possibly considering the Caravana Farkas movies as belonging to such movements in Brazil.