-
CATEGORIAS DE ESTRUTURAÇÃO PLÁSTICA E SUA INFLUÊNCIA NA APROPRIAÇÃO DE UM ESPAÇO PÚBLICO PATRIMONIAL
- Voltar
Metadados
Descrição
The analysis of architectural heritage often appears under a historical and cultural bias. However, its exploration from the perspective of aesthetics, one of the major areas of philosophy, as well as ethics and politics, is still little explored. The aesthetics of built spaces, perceived by visual perception, vary according to factors inherent to human subjectivity, such as memory, culture, the understanding of beauty, among others. The legibility of space, given by the morphology of the place, resulting from the design of the project and aided by details and signs, is a primary factor in its apprehension and enjoyment. Given this, it is intended to investigate, through an object of study, how some design paradigms, such as structuring axes, symmetry and volume organization, define categories of plastic structuring that can trigger certain modes of interaction with space. Thus, the interaction between the opportunity to analyze the possibilities that affect the reading of the architectural object from its drawing, aims to take it not as a target of criticism, but as an instrument of the philosophical exercise, capable of identifying the subjective developments that may arise. alternate and combine in building and a cultural identity. Thus, it is intended to leave a relevant contribution to the aesthetic debate, to be part of the development of the Master’s thesis in Architecture and Urbanism of the Graduate Program of the Faculty of Architecture and Urbanism of the University of Brasília - PPG / FAU- UnB, entitled “Plasticity in the interaction between subject and place”. ||A análise do patrimônio arquitetônico aparece frequentemente sob um viés histórico e cultural. No entanto, sua exploração sob a ótica da estética, umas das grandes áreas da filosofia, assim como a ética e a política, ainda é pouco explorada. A estética dos espaços edificados, apreendida pela percepção visual varia de acordo com fatores inerentes à subjetividade humana, como a memória, a cultura, o entendimento do belo, entre outros. A legibilidade do espaço, dada pela morfologia do lugar, resultante do desenho do projeto e auxiliada por detalhes e signos, constitui fator precípuo na apreensão e fruição deste. Diante disso, pretende-se investigar, por meio de um objeto de estudo, como alguns paradigmas de projeto, como eixos estruturadores, simetria e organização de volumes, definem categorias de estruturação plástica que podem deflagrar determinados modos de interação com o espaço. Destarte, o ensejo de analisar as possibilidades que incidem sobre a leitura do objeto arquitetônico a partir de seu desenho, visa tomá-lo não como alvo de crítica, mas como instrumento do exercício filosófico, capaz de identificar os desdobramentos subjetivos que se alternam e se conjugam na construção e uma identidade cultural. Pretendese, com isto, deixar uma contribuição pertinente ao debate da estética, a constituir parte do desenvolvimento da dissertação de Mestrado em Arquitetura e Urbanismo do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília ”“ PPG/FAUUnB, intitulada “A plasticidade na interação entre sujeito e lugar”.
ISSN
2238-362X
Periódico
Autor
Santos, Raquel
Data
1 de janeiro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/esteticaesemiotica/article/view/30300 | 10.18830/issn2238-362X.v9.n2.2019.08
Idioma
Editor
Direitos autorais
Fonte
Revista Estética e Semiótica; v. 9 n. 2 (2019): ARTE, ARQUITETURA E QUALIDADE; 116-17 | 2238-362X | 10.18830/10.18830/issn2238-362X.v9.n2.2019.00
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion