Descrição
The film Aquarius, by Kleber Mendonça Filho, does not explicitly about the racial issue. However, the secondary form, detached from the main axis of the narrative, seems to have a centralizing effect for the understanding of layers of meaning as a work that thinks the Brazilian reality. The relations that the main character, with the suggestive name Clara, establishes with the characters employed in the house in the film seems to indicate the construction of what we intend to call complex racial representations in Brazilian cinema.
Keywords: Aquarius. Kleber Mendonça Filho. Racism.||La película Aquarius, de Kleber Mendonça Filho, no aborda explícitamente la cuestión racial. Sin embargo, la forma secundaria, desprendida del eje principal de la narrativa, parece tener un efecto centralizador para la comprensión de las capas de sentido como una obra que piensa la realidad brasileña. Las relaciones que el protagonista, del sugerente nombre Clara, establece con los personajes domesticados de la película parecen indicar la construcción de lo que pretendemos llamar representaciones raciales complejas en el cine brasileño.
Palabras clave: Aquarius; Kleber Mendonça Filho; Racismo.||O filme Aquarius, de Kleber Mendonça Filho, não tematiza explicitamente a questão racial. Contudo, a forma secundária, descolada do eixo principal da narrativa, parece obter um efeito centralizante para o entendimento de camadas de sentido enquanto obra que pensa a realidade brasileira. As relações que a personagem principal, de sugestivo nome Clara, estabelece com as personagens empregadas domésticas no filme, parece indicar a construção daquilo que pretendemos chamar de representações raciais complexas no cinema brasileiro.