-
Children and everyday learning: games, communication and affective relationships||As crianças e as aprendizagens pelo cotidiano: jogos, comunicações e relações afetivas
- Voltar
Metadados
Descrição
The theft of playful practices and disciplining through the body in many institutions of early childhood education are more than sporadic actions – they become something that is within normalcy. The main objectives of this article are: to promote a discussion and reflection on the disciplinarization of childhood through the control of children, either by spatial distribution, by teachers' behavior or by the persistence of historical paradigms that insist that the presence of play against learning and child development. Also, it seeks to alert and defend the importance of the playful in the training of children, refuting pressures, mainly external to the institutions of Early Childhood Education, which secondarily. It is based on the conception of children as subjects of rights – among them, the one of playing, secured by many legal documents that aim at the protection of the childhood. However, it should be noted that many institutions of early childhood education, which are under pressure from the neoliberal logic of national and international policies, are more concerned with the preparation of work than with the rights of children. In this sense, it is necessary that all who act directly with the children do not give up access to the play activity, since it is a child's right that needs to be guaranteed in the context of Early Childhood Education.||Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa de viés etnográfico realizada com 24 crianças, de 3 e 4 anos, de um Centro de Educação Infantil de uma cidade do sul de Santa Catarina que teve por objetivo descrever e refletir sobre suas comunicações, jogos e relações afetivas, nas interações ocorridas entre pares. De inspiração sociointeracionista, o trabalho recebeu as contribuições dos pesquisadores da Sociologia da Infância, da Psicologia, da Antropologia e da Filosofia, tendo por figura de fundo as aprendizagens pelo cotidiano, na perspectiva apresentada por Gilles de Brougère e por Bárbara Rogoff. Observaram-se comportamentos provenientes de uma seletividade empática; reproduções interpretativas no desempenho de papéis dos jogos simbólicos e particularidades de comportamentos relacionadas a contextos diversos.
ISSN
1980-4512
Periódico
Autor
Valença, Vera Lucia Chacon | Fontana, Lidiani Morgenroth
Data
18 de dezembro de 2017
Formato
Identificador
https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2017v19n36p411 | 10.5007/1980-4512.2017v19n36p411
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2017 VERA LUCIA CHACON VALENÇA
Fonte
Zero-a-Seis; v. 19 n. 36 (2017): Dossiê: As lutas pela Educação Infantil: políticas, direitos e pedagogias; 411-427 | 1980-4512
Assuntos
Aprendizagens pelo cotidiano | Interações | Comunicações | Aprendizagens pelo cotidiano/socialização | Learning by the quotidian | Interactions | Communication
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Etnografia