Descrição
In her poetical discourse eminently dialogical, Anna Akhmatova announces the contemporary discussions about the possibilities of the representations of the tragic experience. In exacerbating the emotive function, they indeed put forward an interiorization of the traditional structure of the tragic drama and its transformation in an articulation of the double’s figure. The split of a reality experienced as too painful, which the human subjectivity tries to endow with characteristics of irreality, has as its consequence the elaboration of a dialogical unfolding. Some poems of the cycle Requiem, written in the years 30, announce the unfolding manifest in the poetic diction of other poets concerned with the need to find ways of representation of the experience of suffering, such as, for example, Krzysztof Kamil Baczyński. Due to the elaboration of the poetic diction attached to the formal exigencies that represents a play with pain, the experience of suffering becomes epistemologically relevant.||Em sua dicção poética eminentemente dialógica, Anna Akhmatova anuncia as discussões contemporâneas acerca da possibilidade da representação da experiência do trágico. Exacerbando o papel da função emotiva, elas propõem, de fato, a interiorização da antiga estrutura do drama trágico e sua transformação em uma articulação da figura do duplo. A cisão em dois de uma realidade por demais dolorosa, que a subjetividade humana procura revestir de características da irrealidade, tem como sua consequência a elaboração de um desdobramento dialógico. Alguns poemas do ciclo Réquiem, escrito nos anos 30, anunciam as poéticas do desdobramento manifestas na dicção de outros poetas preocupados com a necessidade de se encontrar formas da representação da experiência do sofrimento, tais como, por exemplo, Krzysztof Kamil Baczyński. Graças à elaboração da dicção poética que encena um jogo com o a dor e que insiste no rigor formal, a experiência do sofrimento torna-se relevante epistemologicamente.