Descrição
This work investigates the process of competition between some of the most important technology companies in the world, which created business models aimed at the cultural-digital services market - series, movies, games, music, books and animation. It is a process of global scope and great economic, technological and creative impact, which has been refashioning the cultural markets through the intense process of digitalization and corporate action. To analyze these aspects, two methodological and analytical strategies were adopted simultaneously along the text. The first one sought to use the concepts of digitalization of the symbolic and cultural-digital capitalism, both of which are woven into other works and research that combine a broader research agenda, whose efforts are engaged in the realization of an economic sociology of cultural markets. The second was to explore the latest economic decisions and commercial and creative strategies adopted by the Netflix, Disney and Apple companies, as well as to update data on the expansion of consumption of digital artistic-cultural content, especially in Brazil.||Este trabalho investiga o processo de competição entre algumas das mais importantes empresas de tecnologia do mundo, que criaram modelos de negócios voltados para atuação junto ao mercado de serviços culturais-digitais - séries, filmes, games, músicas, livros e animação. Trata-se de um processo de envergadura global e grande impacto econômico, tecnológico e criativo, que têm remodelado os mercados culturais por meio do intenso processo de digitalização e de atuação de corporações. Para analisar esses aspectos, duas estratégias metodológicas e analíticas foram adotadas de maneira simultânea ao longo do texto. A primeira, buscou lançar mão dos conceitos de digitalização do simbólico e de capitalismo cultural-digital, ambos urdidos em outros trabalhos e investigações que conjugam uma agenda de pesquisa mais ampla, cujos esforços estão empenhados na realização de uma sociologia econômica dos mercados culturais. A segunda, consistiu em explorar as últimas decisões econômicas e estratégias comerciais e criativas adotadas pelas companhias Netflix, Disney e Apple, assim como atualizar os dados acerca da expansão do consumo dos conteúdos artístico-culturais digitais, especialmente no Brasil.