-
Connections between Brazil and Nigeria: the representation of motherhood in Um defeito de cor and The Joys of Motherhood||Intersecções Brasil-Nigéria: a representação da maternidade nas obras Um defeito de cor e The Joys of Motherhood
- Voltar
Metadados
Descrição
From the perspective of transnational studies (DAVIES, 1986) of African feminisms (NNAEMEKA, 1997; OYEWUMI, 1999), and of intersectional studies (HOOKS, 1984; HILL-COLLINS, 2002), the present study aims at a comparative analysis of black motherhood in two different contexts – Brazil and Nigeria –, more specifically in the works Um defeito de cor and The Joys of Motherhood, by writers Ana Maria Gonçalves (1970) and Buchi Emecheta (1944-2017). In the aforementioned novels, the lives of two female protagonists – Kehinde and Nnu Ego – are narrated, both inserted within a context which associated the mother figure with the exercise of a monolithic cultural construct, one revolving around the ideal of selfless motherhood. The female writers problematize such ideal, offering representations that confront and ressignify the idea of motherly love itself, in contexts of slave exploitation, in the case of Kehinde, and of the colonial experience, as far as Nnu Ego is concerned. In this way, Gonçalves and Emecheta unveil new possibilities of representing and living black motherhood, highlighting factors such as autonomy, African cosmology, agency and resistance. Although both novelists write from distinct contexts and continents, their narratives seem to offer a deconstructed notion of motherhood and mothering practices.||A partir de estudos transnacionais (DAVIES, 1986) de feminismos africanos (NNAEMEKA, 1997; OYEWUMI, 1999) e de estudos interseccionais (HOOKS, 1984; HILL-COLLINS, 2002), o presente trabalho tem como objetivo uma análise comparativa da representação da maternidade negra em dois contextos distintos – Brasil e Nigéria – especificamente nas obras Um defeito de cor e The Joys of Motherhood, das escritoras Ana Maria Gonçalves (1970) e Buchi Emecheta (1944-2017). Nas respectivas obras, são narradas trajetórias de personagens femininas – Kehinde e Nnu Ego –, ambas inseridas em um contexto que vinculava a figura da mãe ao exercício de um ideal cultural monolítico, o da maternidade abnegada. As autoras problematizam tal construto cultural, oferecendo representações que confrontam e ressignificam a própria ideia do que seria o amor materno, em contextos de exploração escravagista, no caso de Kehinde, e de experiência colonial, em se tratando de Nnu Ego. Assim, Gonçalves e Emecheta desvelam novas possibilidades de representar e vivenciar a maternidade negra, realçando fatores como autonomia, cosmologia africana, agência e resistência. Embora ambas as escritoras escrevam a partir de contextos e continentes distintos, suas narrativas parecem oferecer uma desconstrução da representação da maternidade e das práticas de maternagem.
ISSN
1516-1536
Periódico
Autor
Silva, Danielle de Luna e | Peregrino Souto Maior Mendes, Maria Elizabeth
Data
11 de janeiro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.ufpb.br/index.php/graphos/article/view/48841 | 10.22478/ufpb.1516-1536.2019v21n2.48841
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Revista Graphos
Fonte
Revista Graphos; v. 21 n. 2 (2019): Poesia, revisão historiográfica e autoria ; 179-193 | 1516-1536
Assuntos
Motherhood | Mothering | Buchi Emecheta | Ana Maria Gonçalves | Maternidade | Maternagem | Buchi Emecheta | Ana Maria Gonçalves
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion