Descrição
The present work consists of a literature review about the main aspects that compose and cross-cut the phenomena of consumption and consumerism, such as merchandise, identity, citizenship, distinction, happiness, media and ideology. The proposal of this text is to conduct a dialogue between several theories that deal with consumption, based on a dialectical understanding of reality. Based on the works of Bauman, Baudrillard, Bourdieu, Campbell, Canclini, Lipovetsky, Marx, Adorno, Horkheimer, Thompson, Guareschi, among others, we try to understand the characteristics and interfaces that structure the present societies, also called consumer society and, hence, the ways of life and sociability produced by these societies.||O presente trabalho consiste em uma revisão de literatura sobre os principais aspectos que compõem e atravessam os fenômenos do consumo e do consumismo, tais como mercadoria, identidade, cidadania, distinção, felicidade, mídia e ideologia. A proposta deste texto é realizar um diálogo entre diversas teorias que versam sobre o consumo, baseado em uma compreensão dialética da realidade. A partir das obras de autores como Bauman, Baudrillard, Bourdieu, Campbell, Canclini, Lipovetsky, Marx, Adorno, Horkheimer, Thompson, Guareschi, entre outros, buscamos compreender as características e interfaces que estruturam as sociedades atuais, também chamadas de sociedade de consumo e, por conseguinte, os modos de vida e sociabilidades produzidos por essas sociedades.