-
Cosmopolitanism and World Music in Rio de Janeiro at the Turn of the Twentieth Century ||Cosmopolitismo y músicas del mundo en Río de Janeiro a principios del siglo XX||Cosmopolitismo e world music no Rio de Janeiro na passagem para o século XX
- Voltar
Metadados
Descrição
In this essay, I focus on the international circulation of music as a globalizing force that allowed for the creation of a cosmopolitan culture in the early 1900s. My main goal is to offer insights into issues of cosmopolitan identities and popular musics in general, and in the Brazilian capital in particular. Rather than presenting early popular musics in Rio de Janeiro in their potential to display early signs of Brazilianness, I show the emergence of popular music in the city as part of a larger context of international urban culture. I am most interested in an emergent musical cosmopolitanism and in early examples of “world music” as ephemeral international fashions that can offer an alternative to the often historicized understandings of the role of music in identity politics of early twentieth-century Brazil.||El tema central de este ensayo es la circulación internacional de la música como fuerza globalizadora que permitió la creación de una cultura cosmopolita a principios del siglo XX. Mi principal objetivo es ofrecer ideas sobre temas relacionados con las identidades cosmopolitas y la música popular en general, y en Río de Janeiro en particular. Más que presentar el repertorio popular de principios del siglo XX en su potencial para mostrar signos de “brasileño”, muestro el surgimiento de la música popular en esta ciudad como parte de un contexto más amplio de cultura urbana internacional. Me interesa más el cosmopolitismo musical emergente y los primeros ejemplos de “world music” como modas internacionales efímeras que pueden ofrecer una alternativa a las ya gastadas interpretaciones del papel de la música en las políticas de identidad de principios del siglo XX en Brasil.||O foco deste ensaio é a circulação internacional da música enquanto uma força globalizante que permitiu a criação de uma cultura cosmopolita no início do século XX. Meu principal objetivo é oferecer ideias sobre questões ligadas a identidades cosmopolitas e à música popular em geral, e no Rio de Janeiro em particular. Mais do que apresentar o repertório popular do início do século XX em seu potencial para exibir signos de “brasilidade”, mostro a emergência da música popular nessa cidade como parte de um contexto mais amplo de cultura urbana internacional. Estou mais interessada no cosmopolitismo musical emergente e nos primeiros exemplos da “world music” como modas internacionais efêmeras que podem oferecer uma alternativa às interpretações já desgastadas sobre o papel da música nas políticas identitárias do início do século XX no Brasil.
ISSN
2316-7858
Periódico
Abrangência
Brazil; Century XX | Brasil; Siglo XX | Brasil; Século XX
Autor
Magaldi, Cristina
Data
13 de julho de 2013
Formato
Identificador
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/12883 | 10.20396/muspop.v1i2.12883
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2013 Cristina Magaldi
Fonte
Música Popular em Revista; Vol. 1 No. 2 (2013); 42-85 | Música Popular em Revista; Vol. 1 Núm. 2 (2013); 42-85 | Música Popular em Revista; v. 1 n. 2 (2013); 42-85 | 2316-7858
Assuntos
Popular music | Cosmopolitanism | Rio de Janeiro | 19th and 20th century | Music and identity | Música popular | Cosmopolitanismo | Rio de Janeiro | Siglo XIX y XX | Música e identidad | Música popular | Cosmopolitismo | Rio de Janeiro | Século XIX e XX | Música e identidade
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Artigo avaliado pelos Pares | Texto | Text | Texto