-
CULTURA KITSCH E MODERNIDADE: a ascensão do não-autêntico
- Voltar
Metadados
Descrição
The term kitsch, born and gaining meaning in the midst of the bourgeois society in the mid-nineteenth century, brings to light fundamental contradictions for the understanding of modernity: the authentic and the copy, the aura and the technical reproducibility of the work of art. Kitsch captures the collective alienation of rising Western society, aspiring to happiness for consumption. By imitating the wealthy classes, kitsch culture is reactionary to scholarly culture, and both coexist: one ascends, the other imitates him. The apparent disqualification of the high, however, does not seem to reach the great work. On the contrary, the copying and imitation of what is known as beautiful or erudite affirms the system itself, for it broadens and defines more clearly the true of the false. This essay assumes that kitsch aesthetics is fundamental for the construction of good taste, because it’s the kitsch behavior that brings the masses of aesthetic experience closer to their time, sustaining the consumption cycle. ||O termo kitsch, que nasce e ganha sentido em plena ascensão da sociedade burguesa em meados do século XIX, traz à tona contradições fundamentais para o entendimento da modernidade: o autêntico e a cópia, a aura e a reprodutibilidade técnica da obra de arte. O kitsch capta a alienação coletiva da sociedade ocidental em ascensão, aspirando a felicidade pelo consumo. Ao imitar as classes abastadas, a cultura kitsch é reacionária à cultura erudita, e ambas coexistem: uma ascende, a outra imita. A aparente desqualificação do elevado, entretanto, parece não atingir a grande obra. Pelo contrário, a cópia e a imitação do que é convencionado como belo ou erudito afirma o próprio sistema, pois amplia e define com maior nitidez o verdadeiro do falso. Este ensaio supõe que a estética kitsch é fundamental para a construção do bom gosto na modernidade, pois é ele, o comportamento kitsch, que aproxima as massas da experiência estética do seu tempo, sustentando o ciclo de consumo.
ISSN
2238-362X
Periódico
Autor
Zim, Aline Stefânia
Data
1 de janeiro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/esteticaesemiotica/article/view/30301 | 10.18830/issn2238-362X.v9.n2.2019.06
Idioma
Editor
Fonte
Revista Estética e Semiótica; v. 9 n. 2 (2019): ARTE, ARQUITETURA E QUALIDADE; 90-93 | 2238-362X | 10.18830/10.18830/issn2238-362X.v9.n2.2019.00
Assuntos
Kitsch; modernidade; imitação; autêntico; falso | Kitsch; modernity; imitation; authentic; false
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion