Descrição
It is intended, in this paper, to set up some of the possible relations between body and technology in the sci-fi movie Gattaca, from some contemporary anthropological debates about the body. Trying to make such relations and its criss-crosses clearer, we interrogate which representations and speeches on corporality are shown in Gattaca, focusing the body computerization that operates in the movie context, and associating it to the ideas of Donna Haraway and David Le Breton. As we are about to see, although at the first moment the perspectives of these authors may seem to be in opposition, their reasoning logics, in some cases, walk in parallel.||Pretende-se, neste artigo, tecer algumas das possíveis relações entre corpo e tecnologia no filme de ficção científica Gattaca, a partir de certos debates antropológicos contemporâneos sobre o corpo. Para tentar deixar mais nítidas tais relações e seus entrecruzamentos, questionamos quais representações e discursos sobre corporalidade são apresentadas em Gattaca, dando ênfase à informatização dos corpos que opera no contexto do filme e a associando às ideias de Donna Haraway e David Le Breton. Como veremos, por mais que, em um primeiro momento as perspectivas desses autores pareçam opostas, suas lógicas de pensamento, em alguns casos, caminham em paralelo.