-
Da poesia de Buñuel ao cinema de Garcia Lorca
- Voltar
Metadados
Descrição
In this paper I will attempt to discuss the relationship of Federico García Lorca, namely in his Poetaen Nueva York (1929-30), with the film director Luis Buñuel, his contemporary. I will essentially tryto highlight the process of construction/editing of Lorca’s poetic texts, linking them to Buñuel’s firstfeature, Un Chien Andalou, generally viewed as on of the few truly surrealist films. I shall bring tothe fore the hard task of the director, in his attempt to articulate the material constraints of the cinemawith the ideas of André Breton’s followers, who stood for, among other things, the accomplishmentof a work born out of automatic writing, and of the unveiling of the author’s unconscious – the reasonwhy Lorca never wanted to be included among the movement. I shall also discuss a script written byLorca, in which the traces of surrealism (never assumed by the author) are clearer than in the rest ofhis poetic work; towards the end, I will try to underline possible correspondences of this script toBuñuel’s Un Chien Andalou.||Através da análise de alguns poemas do livro Poeta en Nueva York (1929-30), de García Lorca, pretendo discutir a relação deste autor com a obra do seu contemporâneo, Luis Buñuel. Tentarei, fundamentalmente, ressaltar o processo de construção/montagem dos textos poéticos lorquianos, relacionando-os com o primeiro filme de Buñuel, Un Chien Andalou, considerado por muitos um dos poucos filmes verdadeiramente surrealistas. Destacarei a difícil tarefa do realizador ao tentar harmonizar a condição material imposta pelo cinema com o ideário dos seguidores de André Breton, que defendiam, entre outras coisas, a realização de uma obra calcada na escrita automática e na revelação do inconsciente do(s) autor (es), motivo pelo qual Lorca nunca quis ser identificado com este movimento. Apresentarei ainda um guião escrito por Lorca, onde as marcas do surrealismo (nunca assumido plenamente por ele) são mais nítidas que em toda a sua obra poética, ressaltando, para terminar, os paralelos possíveis com o filme de Buñuel.
ISSN
1516-1536
Periódico
Autor
Tavares, Mirian .
Data
1 de janeiro de 2007
Formato
Idioma
Fonte
Revista Graphos; v. 9 n. 1 (2007): Literatura e Cinema: diálogos, textos, contextos | 1516-1536
Assuntos
Cinema | Poetry | Surrealism | Cinema | Poesia | Surrealismo
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion