Descrição
This paper addresses the presence/absence of debate on democracy and poverty in recent studies developed in Brazilian graduate programs devoted to literary education, which is understood as a right (CANDIDO, 1995). It is a meta-intellectual work, developed from the historical and dialectical materialism perspective; it maps previous research for related key terms and shows that the thematization of singularity, individuality and particularity is much more recurrent than social and collective realities, and also questions this data. From this finding, this paper proposes a reflection on the ethical-political dimension of the advanced scientific studies carried out in Brazil in this area.||Este artigo dedica-se à presença/ausência do debate sobre democracia e pobreza nos recentes estudos desenvolvidos em programas de pós-graduação stricto-sensu brasileiros, devotados à Educação Literária – aqui entendida, com Candido (1995), como um direito. Trata-se de um trabalho meta-intelectual, desenvolvido sob a perspectiva materialista histórica e dialética; mapeia ocorrências, nos estudos focalizados, de termos-chave atinentes ao recorte, evidenciando que a tematização da singularidade, da individualidade e da particularidade é muito mais recorrente, e questiona tais dados. A partir de tal constatação, propõe-se uma reflexão a respeito da dimensão ético-política dos estudos científicos avançados desenvolvidos no país no campo.